City-norge.no

Propaganda

Propaganda

Propaganda

Sosiale medier har blitt en del av hverdagen vår, og mange tenker ikke over hvor mektig markedsføringen via slike kanaler kan være. De siste årene har man sett en økning av rekruttering i sosiale medier. Der ett #hashtag dikterer hva som er populært og folk flest følger strømmen får ikke å være annerledes. Det er ett enormt press på unge og voksne om å leve opp til de man ser på sosiale medier. Man glemmer ofte at virkeligheten er langt fra så glamorøs, som et enkelt bilde kan gi uttrykk for.

Fri vilje, eller ikke?

FakeSocialMedia_grandePropaganda er informasjon som kan være misledende og partisk, for å overtale eller oppnå noe til egen fordel. Der det blir brukt psykologi til å påvirke andre til å godta utsagn eller å få kunder til å kjøpe ting de egentlig ikke trenger. Det er svært trist å se at flere og flere store merker ansetter firmaer, som har god kunnskap om hvordan man kan påvirke andres valg. Det blir gjort undersøkelser for å se hvilket lys som får folk til å kjøpe ett spesifikt produkt, og hvilke ord som burde brukes i en reklame film for å lokke kunder inn i butikken. Alle liker å si at vi tenker for oss selv, at vi har fri vilje til å velge hva vi gjør, men det er skremmende og se hvor blind vi kan være når det kommer til media og markedsføring. Skal vi bare godta det og håpe at det ikke er sant? Eller burde det være ulovlig med slike metoder i markedsføring?

Virkelighet eller propaganda?

Som tidligere nevnt har sosiale medier blitt en stor del av hverdagen vår. Og rekruttering på nettet er større enn noen sinne. Men hva er sant og hva er kun for å tjene penger? Unge er lettest å nå via nettet, når de sitter hjemme i komfortable omgivelser og aner fred og ingen fare. Ett godt eksempel er fitness industrien. På sosiale medier florerer det med fantastiske, ”perfekte” kropper, som promoterer en slanke te eller en 30 dager utfordring for å oppnå samme kroppen. Og vi ønsker så gjerne å tro at det finnes snarveier, og at lykken vår er i enden av de 30 dagene. Vi glemmer raskt at disse ”modellene” gjerne har implantater og annet fyllmateriale i rumpe og lepper. Små justeringer som de har gjort for å kunne selge deg et mirakelmiddel og tjene penger. Heldigvis har fler og fler åpnet øynene og konfrontert mye av denne propagandaen, men foreløpig til liten nytte. Rekrutteringen er fremdeles høy og propagandaen sterk.